01 mars 2009

Snöig Galopp och Jäkla Immunförsvar

Härlig snöig dag till häst
Gör en tur med Ayla. Ranchens unga skomakare hänger med på araben Domino. Jag talar noga om för henne att jag vill ta det försiktigt. Och berättar om olyckan. Men det är isiga fläckar på vägen vi måste rida på för att komma någon vart från ranchen. Så jag försöker parera Aylas nakna hovar mellan isfläckarna. Ett par halkningar med bakbenen och mitt hjärta far upp i halsen. Försiktigt, försiktigt.

- Här kan du gå, Ayla, men inte där. Och så ut mitt i vägen. Ingen bil i sikte? Tillbaka till den snöiga kanten.

Men sedan väntar en liten väg med ett tjockt lager snö. Ingen is. Bara mjuk, härlig, go' snö. Som gjord för en härlig galopp tills vi kommer till slutet av vägen. Där en skogsstig tar vid. Men jag avgör att nog är nog och vi vänder. Vi tar det lugnt på vägen tillbaka, småpratar medan vi njuter av att solen har börjat värma upp oss.

Spökande immunförsvar?
Jag får frossa på eftermiddagen. Klär på mig en extra tjock tröja och min stora poncho. Men känner mig allt tröttare och mår illa. Värk i hela kroppen. Jäklar, det är väl inte flunsan? Och jag med mitt usla immunförsvar. Inte mycket annat att göra än att gå och lägga sig. Och frysa. Med ett tjockt överkast över mina tröjor och poncho. Mat? No way! Har lite feber framåt kvällen och ont i magen. Natten är jobbig med tät näsa och huvudvärk och fortsatt ont i magen. Garderar mig med magnecyl nästa morgon, men konstaterar att jag inte fryser mer än vanligt. Kan nog räkna bort flunsan.

Var väl någon tillfällig magbakterie.

Snart, snart har gifterna försvunnit ur kroppen. Och då bör väl ändå mina blodvärden stiga? Och immunförsvaret göra vad det ska, nämligen försvara min kropp mot alla anfall.

PS
Kollar på nytt Malaysian Air till Kuala Lumpur. Priset har sjunkit med 1000 kronor. Detta lotteri. Men köper "gör"billiga tågbiljetter. 460 kronor totalt ToR Karlstad - Stockholm för två personer.

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

"Aylas nakna hovar" Är de oskodda?!

Läbbig grön sak du hade! Skönt att du mår bättre.

1.3.09  
Anonymous Anonym sa...

Hej det går en slags maginfluesa med förkylning nu. Vi har haft den på jobbet, urghhh/ingerM

1.3.09  
Anonymous Anonym sa...

Ja, Ayla är oskodd. Några hästar går utan skor. Fungerar i vanliga fall, men på is är det ingen bra kombination. Usch, ja, den gröna gubben var äcklig. Men trött, frusen och sömnig idag. Kramper i magen. Kanske du har rätt, Inger.

1.3.09  
Blogger Yvonne sa...

Den där gröna saken har varit på besök hos mig i ett par veckor! Men nu har han hamnat på Kroppkärr, verkar det som...fast min mage var det inget fel på, men det tar tid att bli frisk. "Mina" Sj-biljetter kostar nu 1066 isf betalade 320 :)
Krya på dig nu!

1.3.09  
Anonymous Anonym sa...

Hej Yvonne!
Så glad att du äntligen blivit av med flunsan och gröna gubbar. Men oj - vilken skillnad på biljettpriset?

1.3.09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida