06 februari 2009

Mera frågetecken



















Bild: Jag och mina följeslagare utanför sjukhusentrén denna snöiga fredag.


Ner i hålet

- Är det säkert nu, att det är min sista behandling på onsdag? frågar jag när jag är på sjukhuset för omläggning av min piccadilly.
- Jag tror det, svarar min sköterska. Jag pratade med doktorn och hon måste gå igenom allt innan hon kan ge svar. Men det vanligaste är åtta kurer.
- Så det kanske blir fyra behandlingar till för mig? undrar jag.
- Jag kan inte svara på det. Men doktorn kommer att ringa till dig.
- När då?
- Det vet jag inte. Men jag måste också ha svar, så jag vet om jag ska ta bort picc-linen på onsdag.
- Okej, då får jag väl nollställa mig under några dagar då.


Förmodligen ser jag lite ledsen ut, för hon ger mig en varm kram. Nästan så att tårarna börjar trilla ut. Men det skulle ju kännas lite löjligt.

Och så foten...
Jag känner hur mitt korthus av förhoppningar och nedräkning börjar ramla ihop. För att byggas upp igen. Om jag måste ha mer behandlingar.
- Hur är det med din fot, undrar hon.
- Den känns bättre. Jag har börjat träna så smått.
- Jag har kollat vad du undrade om cytostatikan påverkar läkningen av foten. Och det gör den. Läkningen blir sämre.
- Undrar om ortopederna vet det?
- Det borde de göra.

Något jag inte alls är säker på. Även om alla läkare, oavsett specialitet, borde kunna läsa om en patients totala sjukdomsbild när de kollar upp patienten på datorn. Men frågan är ju om de verkligen kollar upp patienten? Det spörs.

Heja sjukhuset och landstinget i Värmland!
Idag är det fredag och då är doktorn ledig. Det innebär att jag måste fundera på hur många behandlingar jag har kvar under hela helgen. Och kanske på måndag också. Hon ringer säkert inte förrän på tisdag.

Jag träffade en granne när jag tog mig en kryckpromenad i solen i går. Har nämligen beslutat mig för att börja motionera och bygga upp mina krafter. Kör till och med med lite golvgymnastik sedan två dagar. Armhävning, sit-ups, knävridningar och benövningar. Till Foxys enorma förtjusning. Att ha matte liggande på golvet. Javisst ja, det var grannen... Jo, hon såg med intresse på min kamp för att ta mig fram.
- Så kommer jag också att gå snart, sa' hon. Jag ska operera min "hallus-wallus". Och då blir det gips i sex veckor.
- Har du lyckats komma in på operation? Då får jag gratulera.
- Nej, inte i Karlstad. De har skickat mig till Göteborg. Här finns bara en läkare som kan den här typen av operationer och han jobbar bara halvtid. Det är två års väntan i Karlstad.



Upp med hakan, Karin, på med Johnny Cash, skriv och glöm alla doktorer och elände. Ikväll är det Let's Dance. Det finns choklad kvar i chokladasken.





.

9 kommentarer:

Blogger Yvonne sa...

Åh, du lyssnar bara inte på morgongymnastiken ;)Tyvärr får man inte svar på allt i den takt man själv vill...men hoppas allt går bra!
Och du, nästa fredag är det Johnny Cash på K-special! I Folsom Prison!
Så du har nåt att se fram emot :)
Kram!

6.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Tack för tipset om JC. Nej, jag har inte någon musik till morgongymnastiken. Mr C's låtar går lite för snabbt att gympa till - åtminstone den jag har på nu, "get rhythm".
Kram/Kaj

7.2.09  
Blogger Inger F sa...

Nu har jag köpt Allers, vilket fint reportage. Men jag som följt din blogg hela tiden, kände ju till allting redan förstås.

Håller verkligen tummarna för att MrH är borta och slipper skrämmas av fler gifter samt att ditt ben rehabiliterar sig väl ändå.

själv har jag jobbat med mitt hus hela dagen.

Kram,
IngerF

7.2.09  
Blogger Äla sa...

Men oj, så kul.
Det låter som om jag faktiskt ska springa och köpa en Allers.

Vilket fint par de är, Johan och Ari. Antagligen är hon lika trevlig som vacker. Förstår att du vill boka flyg till Malaysia direkt.
Har du börjat att titta redan?
Själv har jag börjat att leta resor på www.destination.se. Om jag är ressugen? Ja!

7.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Hej Äla!
Nej, jag kollar inga resor förrän jag har friskhetstecken och slut på frågetecken. Men kan rek'era Mr Jet. Ska kolla på destination. Att flyga till Kuala Lumpur är billigast via London enligt Ari. Thai Air och Air Asia.

8.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Mr Jet låter kuligare än Mr H.
//IngerF

9.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Va' bra svar! Inger F. Jovisst är Mr Jet trevligare än Mr H. Så finns så oerhört många trevliga Misters.Vad heter månne din egen Mr?

9.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Mr Right, of course!

Såg igår att Tv-programmet K-special ska handla om Johnny Cash nästa gång. Då sitter väl du som klistrad?

Kram
Inger

10.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Bra svar! Visst ska jag titta och lyssna på Mr C

10.2.09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida