11 februari 2009

MR H ÄR DÖD!!!


Behandling nummer tolv
Vilket betyder min sista behandling. Sista gången giftet droppar in i min kropp. Sista giftdosen för Mr H. Fast han är ju redan död. Enligt uppgift från en docent i Uppsala.

- Jag vill inte se dig mer, säger min sköterska.
- Jag vill inte se dig heller, svarar jag.

Så trevliga är vi mot varandra, patienter och vårdare på cytostatikamottagningen. Men jag överräcker en blomma, eftersom hon har gjort det där lilla extra. Även om hon inte vill se mig mer.

tick-tack, tick-tack

Måtte timmarna gå fort idag. Men jag är preparerad. Korsord, Metro, bok, dator, ramlösa, apelsin och skorpor. Och så ett alldeles eget rum så jag kan sova bort ett par timmar utan att bli störd. Och innan jag lämnar cytostatikamottagningen för gott så lämnar jag också in picca-dilly slangen. Den kommer min sköterska att dra ur. Snart äger jag min kropp igen. Inte Mr H och inte sjukhuset. Bara jag.

Och sedan bita ihop tänderna ett par må-illa-inget-roligt-att-äta-dagar för att sedan bli allt friskare när giftet lämnar kroppen.

Men det största giftet - Mr Hodgkin i egen person - han har lämnat in för gott. Och måtte han bli kvar där - i Hades rike- så han inte slinker in hos någon annan oskyldig person. Men jag utgår från att helvetesvovven Cerberus vaktar honom. Eller ännu hellre - att Cerberus käkar upp benen efter Mr H.

tick-tack, tick,tack

Läkarbrist
Egentligen har ju faktiskt sköterskorna fungerat som "stand-in" för obefintliga läkare. Jag tror att de har mer svar än de får lov att visa. Eftersom de inte har mandat. Men jag har ändå fått ganska så många bra svar på mina frågor, även outtalade, av min sköterska. Jag vill ändå betona att det är sjukhusledningens ansvar att se till att patienter har möjlighet att träffa läkare med viss regelbundenhet. Och särskilt viktigt är det för oss "onkologipatienter". Vi behöver så många svar. Ansvaret får inte ligga på doktorerna - och i synnerhet när det verkar finnas bara en doktor.

Samtidigt känns det riktigt bra att det finns en docent på universitetssjukhuset i Uppsala, som bryr sig om mig. Tack för det.

Till alla som undrar!
Min blogg fortsätter tills jag är garanterat friskskriven och mina livsandar helt återvänder. Sedan är det bara att läsa om mig på http://kajsuniverse.blogspot.com/ om ni vill följa mitt liv efter min pånyttfödelse.

Kanske .... kanske ... blir min sjukblogg en bok. Eller är det en alltför prentiös tanke??

8 kommentarer:

Blogger Yvonne sa...

Jag är glad för din skull! :)
Snowflaken vet jag inte om den kan övervintra, det märks snart...

11.2.09  
Blogger Äla sa...

Karin,
Du har all anledning att se så oförskämt glad och pigg ut, trots att du sitter fast med slangar och cellgiftdropp. Jag är så glad att du nu har fått din sista behandling, och jag önskar att jag själv skulle ha din järnstyrka, beslutsamhet och mod om jag råkade ut för samma sak. //Äla

11.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Det har du, Äla. Det har alla - eftersom man faktiskt inte har något att välja på.

Kram

PS Bloggen är öppen t o m min "FF", vilket betyder "friskfest", som ska hållas när doktorn gett mig definitivt friskbesked i mars. Kanske jag får träffa henne då?!

12.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Åh så gött Karin! Jag är så glad för din skull :-) Och vilket härligt kort på dig! Skönt att du får stänga bloggen nu;-)

Många kramar,
Lotta K

13.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Hej Lotta!

Nej, bloggen är öppen tills festen. Då känns det som ett ärofullt slut på resan. Med glada vänner som skålar i champagne. Återkommer med datum, som jag diskuterar med min dotter. Som absolut måste vara med!
Har ju lite kvar - datortomografi, läkarbesök (förhoppningsvis), kontakter med F-kassan. Upplevelsen om att min kropp alltmer kommer att tillhöra mig...

13.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Kan man bli annat än glad när man läser detta....

13.2.09  
Blogger Yvonne sa...

Såg du Johnny igår? Mycket intressant tyckte jag!

14.2.09  
Anonymous Anonym sa...

Hej Yvonne!

Jag spelade in det - men såg en del av det. Ska titta på det i lugn och ro ensam när det inte finns några andra TV-önskemål. Önskar mig nu skivan Folsom Blues. Har inte den i min samling.
Det riktigt ryser i mig när jag hör honom sjunga.
Kram

14.2.09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida