03 mars 2009

Jag - en gumma!?

Gummornas Gissel No 1
Eftersom jag har problem med artros i mina knän, läser jag ibland utlåtanden från forskare och vad som händer på "artrosfronten" på nätet. En av de manliga knäartroskirurgerna kallar artros för "Gummornas Gissel". Ja, det är faktiskt sant. Ska inte nämna hans namn, eftersom jag träffar honom ibland.

Gummornas Gissel No 2
Vad ska då bröstcancer kallas. Jo, just det. "Gummornas Gissel" förstås. Vad kan då "Gubbarnas Gissel" vara. Öppet för gissningar.

Skämt åsido, så är jag kallad till mammografi nu på torsdag - apropå "GG". Men jag känner mig så lugn, så lugn. Efter all min giftbehandling, har jag inte stor chans att få några problem på bröstfronten.

Lugn i själen
tar jag med Foxy på promenad i det snöiga landskapet. Oj, så mycket snö i trädgården. Bengt är ute sent och skottar när plogbilen har gjort sitt.- Men snön är säkert kvar till i morgon, så varför går du ut nu? frågar jag älskvärt.
- Jo, men grannarna har skottat. Gunnar och "Kommunen" och "Götet" och Bosse och "Golfspelar'n". Och i morgon kan det ha frusit.

Vi har våra små smeknamn på närmaste grannarna. "Kommunen" jobbar i kommun, "Götet" kommer givetvis från Göteborg och "Golfspelar'n" roar sig med små puttar på gräsmattan.

Efter promenaden hoppar Foxy vigt upp i soffan. Nu tjusigt omklädd i blått tyg jag hittade på Myrorna för 25 kronor. Det gäller att göra sina små kap när man lever på sjukpenning.






.

5 kommentarer:

Blogger Yvonne sa...

Jag var på mammo i torsdags...det finns karlar som får göra det också, berättade de där! Kallas det pappografi då? ;)Och Gummornas gissel låter ju bättre än "SVBK"-kärring iaf...

3.3.09  
Anonymous Anonym sa...

Längtar efter vårvärme, då brukar gisslet släppa lite. Söt bild på Foxy förresten.//habra så ses vi förhoppningsvis snart.

3.3.09  
Anonymous Anonym sa...

Finns många gissel för oss gummor tycker jag. Till exempel det där månatliga gisslet - som jag hade tänkt sluta med efter att jag fyllde 50. Men icke! Man ska väl dras med eländet tills man fyller 60. Livet kanske egentligen är en enda lång kedja av gissel? Själv har jag nu fått konstaterat tennisarm och förslitning i axeln på höger sida. Sånt är livet.

Kram,
IngerF

4.3.09  
Blogger Äla sa...

Gumma?? Du?? Knappast.

Det finns de som blir gummor vid tjugo....också finns det de som väljer att bli gummor vid 99. Jag tror att du tillhör den senare gruppen.//Äla

4.3.09  
Anonymous Anonym sa...

Tack, Äla. Men faktum är att jag under hela min dotters unga liv har kallat henne "lilla gumman". Stackars tös. Och Foxy kallas ibland för "Foxy-gumman". Men ordet gumman är väl töjbart - som gummi....

Fast just ordet "gummornas gissel" är så nedvärderande även om det enligt dig, Yvonne, är bättre än "SVBK"-kärring.

4.3.09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida