03 december 2008

Behandling Nr 7

Julstämning
En julgran sprider ett vänligt sken över väntrummet. Några patienter sitter tysta och väntar. Jag får en nick av en kvinna, tydligen i sällskap med sin man som ska få behandling. Mannen ser spänd och ängslig ut. En äldre man sitter i en fåtölj. Käpp och gammaldags byxhängslen. Så kommer en kraftig kille in med helskägg. Tydligen i början av behandlingen. Eftersom allt skägget är kvar. Han är förberedd på att tillbringa några timmar i sängen, klädd i bekväma träningsbyxor - eller snarare mysbyxor. Tyvärr är han några timmar för tidig. Kanske måste han ge sig hem igen för att återvända senare.

Det är helt fantastiskt. Jag får eget rum i dag också. Rum nr 1. Och till och med sängbord. I fönstret lyser adventsljusen. Men jag måste möblera om för att kunna se dem. Jag lyckas tränga in sängen mot väggen. Nu kan jag se adventsljusen i fönstret och det vita vinterlandskapet - eller snarare - snön på sjukhustaken - med några lätt snötyngda tallar i bakgrunden.



Tick, tack, tick, tack.




.
Tufft, Mr H!
Infunderar står det på apparaten. Tjusigt verb. Hastigheten är 250 ml/h. Natriumklorid står det på båda påsarna. Så giftet är inte igång ännu. Bäst passa på att skriva och äta innan jag blir trött och mår illa. Det är en påse med rött innehåll, som är jävulsgiftet eller Mr Hodgkingiftet. Undrar om Mr H kryper ihop för att försöka gömma sig, väl medveten om att snart kommer giftet. Varje liten röd droppe betyder ett steg närmare dödsriket. Jag ser honom framför mig - hur han kryper in i skuggorna - där han snart blir en av dem - för att sedan försvinna . . .
Nu har nedräkningen börjat på allvar. Sjunde behandlingen. Och fem behandlingar "to go..."
.

Tick, tack, tick, tack

Ock så detta med hygien
Jag har inget att kritisera. Det är rent och snyggt i rummet. handfatet skiner. Men jag har alltid haft aversion mot offentliga toaletter. Och när man ligger med dropp en hel dag föranleder detta en hel del toalettbesök. Varje besök innebär att jag kopplar ur kontakten till Piccadillymaskinen, tar på mig skorna och sedan i sällskap med Piccadilly går till närmaste toalett. Där tränger vi oss in. Jag tar sedan en pappershandduk som jag dränker in med sprit och torkar av toalettsitsen två gånger innan jag sätter mig ner.
.
Doktorn hälsar på
Men inte "min" doktor utan en manlig onkolog. Sköterskan hade rapporterat om min feber, andfåddhet och hosta. Doktorn pratar en stund om olika orsaker till problemen, lite om virologi?, om vad cytostatikan kan ställa till, påverkan på bröstmuskler och att hela sanningen inte alltid kommer fram vid lungskiktröntgen. Han får mig att snällt lova fortsätta ta tempen och höra av mig om jag har feber igen. Det kan lura något som inte upptäckts. Jag var på vippen att tala om vem som lurar - vår Mr H - men höll igen. Inte riktigt läge. Men doktorn ska skriva ut hostdämpande medicin och en medicin som löser upp. Undrar vilka biverkningar medicinen har? Jag lovar rapportera detta i nästa inlägg.
.
Nu tänker jag luta mig tillbaka mot kuddarna och vila resten av tiden här - läsa min bok och lyssna på
.
tick, tack, tick, tack

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ja, fy för offentliga toaletter! Ditt rum ser riktigt trevligt ut med ljusstaken. Kan även passa bra som eldgaffel i rumpan på Mr H när du lämnat rummet efter behandlingen. Fast du skrämmer mig lite när du ger dig upp på hästen en dag efter feber och det i ett äckleväder av guds nåde! Vila är också ett viktigt botemedel. Jag hoppas du unnar dig det också.

Många kramar från Lotta som skymtar solen (!) bland alla snöflingor.

3.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hihi...Dom har lärt sig att "tanten" vill ha eget rum med sängbord!? ;)
Du har väl bokat VIP-rummet? (Hoppas du förstår "skojet" i detta och vet att jag såklart står bakom dig och inte Mr H!?!?)
Min dotter på 6 år är lik dig, vill ha torkat på toasitsen innan den lilla rumpan intar platsen för nödigheten. Var har hon fått det ifrån?! OK, jag har gjort det någongång vid behov men absolut långtifrån alltid.
Har ni så mycket snö i Ksd??? Vi här åt öster har bara blask och ändå skiljer det inte många mil emellan. Konstigt. Det är så där lagom så att man blir blöt och kalla om fossingarna bara du vet?

Hoppas droppet går bra idag, Mr H får sitt med råge och att du inte behöver må dåligt efteråt.

KRAM till dig! / T

3.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Jag vill tacka för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag är i samma situation som dig. Jag fick min 8:e behandling i går så jag vet precis vad du går igenom. Jag har också Lymfom. Fick reda på det i början av augusti kände också en knöl på halsen. Kämpa på det gör jag.

Hälsningar från Maria

3.12.08  
Blogger Kaj sa...

Hej Maria!
Så glad att höra från dig. Men du skriver att du fick diagnos i början av augusti och redan har fått din åttonde behandling? Det var snabba takter på ditt sjukhus. Jag kände knölen i maj, fick diagnos klart i juli, men har bara kommit till sjunde behandlingen.
Kram/Kaj

3.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej Karin *kram*

Det känns som om det är för mycket "onko" i världen. En vän ska in på Karolinska imorgon. Livmoderhalsen. Du med den elake Mr Hodkin. En med ett bestrålat bröst. En fjärde med prostata som ska bestrålas i januari *suck* Kan det vara så jävligt att "onko" gillar att hoppa på våra erotiska njutningars centralpunkter, självaste livets källa?

Än är jag inte medlem i Kamratföreningen Cancerpolarna, men den dagen kommer kanske. Då ska jag luta mig mot din axel vännen :-)

Hälsa Bengt & Jossi

Gunnel

3.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Kära Gunnel!
Detta med "onko" på "våra erotiska njutningars centralpunkter", stämmer på ytan inte riktigt med mina lymfkörtlar, men dock indirekt eftersom Mr H gjorde besök i lymfkörtlarna i bröstregionen delvis pga strålning efter min bröstcancer. Som onekligen drabbade en av de erotiska centralpunkterna. Även om ena bröstet inte är så erotiskt nu :)
Kram/Kaj

4.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej det är Maria igen.

Jo jag fick diagnosen 4 augusti och fick första behandlingen den 26:e augusti så det gick jättefort. Jag får också behandling i Karlstad så det känns speciellt när jag ser dina bilder som jag så väl känner igen. Jag vet fortfarande inte om det blir 6 eller 8 månaders behandling det vet jag nog efter fredagens datortomografi. Jag hoppas verkligen att det bara blir 6 månader. Första tiden gick relativt bra men nu har jag också haft feber från och till och mår lite illa nästan hela tiden. Han är tuff mot oss Mr H

Maria

8.12.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida