02 november 2008

Att kamma sig eller det?

Mitt gamla hår
Nu är det gjort. Mitt gamla hår är borta. Jag gav Bengt förtroendet att kapa av resterna. Efteråt ser jag mig i spegeln. Och hajar till. Jag ser för jävlig ut. Lite stubb sticker upp ur min i det närmaste hårlösa hjässa. Öronen ser ut som stora trollöron. Dessutom har mina ögonbryn i det närmaste försvunnit. Fattas bara en randig fångdräkt och en gaskammare om hörnet. Hemska associationer men för mig är de verkliga.

Mitt nya hår
Snabbt tar jag fram peruken, som jag hädanefter inte kommer att kalla peruk. Det låter alltför konstlat, opersonligt. I stället får det heta ”mitt nya hår”. Ingenting annat. Då är det mitt hår, mitt eget hår och inte någon konstprodukt. Nästa steg är att spraya det med vatten enligt frisörens rekommendationer, ta på sig det, kamma (inte "det" – utan kamma "mig"). Det är för långt i luggen och nacken så jag klipper lite försiktigt. Sedan kollar jag igen. Kammar lite mer. Håret ser för högt ut, lite för tjockt, jag känner inte igen mig. Jag sprayar mer vatten och kammar ner det. Pricken på i-et är en snygg scarf, som jag binder om. Anledningen till scarfen är att jag vänjer mig vid min nya look – eftersom jag de senaste dagarna använt mig av scarves. Och dessutom vill jag vänja andra lite försiktigt. Tänker ringa min ”nya-hår-frissa” på Idun och be henne tunna ut det håret lite. Jag har gett mig sjutton på att bli vän med mitt hår – att känna att detta är jag, att det hör till mig. Därför kommer jag att använda håret så mycket som möjligt hemma också. Annars blir det som en mössa jag bara sätter på mig när jag går ut.

Jag har fått ett nytt hatobjekt förutom Mr H och Piccadilly. Min kala skalle. Därför sover jag med en scarf. Jag kan helt enkelt inte se mig helt barskallad. Och vill inte att någon annan ska mig så heller. Då spelar det inte någon roll hur vacker jag är inombords, hur vackra mina ögon är eller hur vackert jag ler. Detta är inte jag.

Nedräkning
Men jag har kommit över en viktig tröskel. Och det bästa är att jag inte behöver fundera på håret mer. Det är gjort. Framåt marsch till nästa milstolpe. Alltmedan Mr H skrumpnar, tappar sina tänder och sitt hår. Ha, den jäkeln får inget nytt hår. Han får stå ut med sin bara skalle tills han går hädan. Nedräkningen har börjat.

Tog en skön ridtur
i söndagssolen och alla dystra tankar på bara skallar försvann. Nu ska jag inte tänka på det mer.











Första ridturen med mitt nya hår under ridhjälmen.

8 kommentarer:

Blogger Inger F sa...

Rätta takter, som vanligt när det gäller dig. Klart att det är "ditt" hår! Själv köper jag mitt hår på Glitter, men det är bara själva nackknuten som jag behöver komplettera med.

Du får tänka på andra kvinnor som av olika anledningar inte bär hår. Sinéad O'Connor till exempel:
http://www.sinead-oconnor.com/home/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=63

När jag skulle åka med färjan till Koster en gång (-96), såg jag Philip Zandén lämna över sina barn till en kvinna utan hår - däremot hade hon en tatuering på skalpen!

Det kanske vore något för dig att överväga? Men det blir ju bortkastade pengar när ditt nya hår växer ut förstås. Det finns dock låtsastatueringar att köpa, ifall man vill pröva den sidan av sin personlighet.

Vem vet, om ett tag kanske du tycker det är riktigt kul att testa nya peruker och nya sidor av dig själv?

Kram,
IngerF

2.11.08  
Anonymous Anonym sa...

"fniss" har man ett ansikte som Sinéad O'Connor behöver man inte hår - även om hon har en tät stubb. Du skulle se vad Bengt lämna' efter sig på min hårbotten :-)
Nej, tatueringar överlämnar jag till min son - men jag har faktiskt en tatuering på handleden. En riktig, äkta, från Tahiti. Men det är en annan historia.

2.11.08  
Blogger Inger F sa...

Kanske är det Tahiti-tatueringen som ger dig lycka och tur i kriget mot Dr H?
/Inger

2.11.08  
Anonymous Anonym sa...

Dr H - det var något nytt. Ja, han kanske är läkare - en medicinman - och det vet man ju vad de har ställt till med.

3.11.08  
Blogger Inger F sa...

Felskrivning av mig... visserligen var Thomas Hodgkin läkare, men din knöl kanske inte heter "Dr H" utan bara "Mr H".
Det går lite fort ibland när man skriver.
//Inger

3.11.08  
Anonymous Anonym sa...

yES, bara Mr H. Inte sjutton ska jag ge den jäkeln en fin doktorstitel.
Kram

4.11.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej igen Karin!

Vilken sorts choklad gillar du med (mot)gift på tungan? Mörk, ljus? Hård, mjuk?

Jag fick lust att gå in i Fina Butiken och köpa en liten, liten ask och skick den på posten.

Damer behöver romaner & praliner - ett njutningsmedel helt enkelt.

Tack för mejl...nov är utskrivna på papper för läsning ikväll.

((( kram )))
Gunnel

11.11.08  
Anonymous Anonym sa...

Kära Gunnel

Ingen choklad alls just nu - snyft. Tyvärr funkar det inte med den här damen. Möjligen en av de sista dagarna före nästa behandling. Men bättre vänta tills jag är frisk. Läs dagens inlägg om mina matproblem.

11.11.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida