12 december 2008

Julbord och Snäll Ayla

Rapport från julbord
Så jättetrevligt att träffa alla arbetskamrater och inte minst min chef - så länge det varar. (Sex månader före min sjukskrivning bytte jag organisation och chef och den 1 januari är det dags för ny organisation och ny chef igen. Jag kanske borde vara sjukskriven tills man har bytt organisation och chef ännu en gång - för det kommer nog. Tills "förändringsnissarna" är säkra på vilken organisation som ska gälla. Om de någonsin blir det?)

Men det var inte detta jag skulle skriva om. Utan om en kul kväll med glada skratt, spännande skvaller och god, kryddig indisk/pakistansk mat. Kul idé att byta julskinkan och gröten mot exotiska rätter. Mina smaklökar skötte sig och jag klarade av det mesta utom sallad, öl och vin. Men jag klarade inte av att hålla reda på mina bilnycklar. Min man som i lugn och ro satt och såg på en film på TV-n fick störta ut, skrapa vår gamla volvo och köra till restaurangen med reservnycklar. För att få höra att jag hade hittat nycklarna. Hade jag i vanlig ordning inte glömt mobilen hemma, hade jag kunnat hindra honom att åka hela vägen.

Min snälla Ayla
Jag smyger försiktigt ut i hagen gömd bakom JJ, en stor quarterhäst. Så att Ayla inte ska se mig alltför tidigt och få för sig att börja sin dans igen. Men när jag lämnar skyddet från JJ, står Ayla snällt och väntar på mig. Utan att röra sig. Ivrigt smaskar hon i sig två morotsbitar och låter mig sätta grimman på henne.

Vi kommer iväg i god tid och får två helt fantastiska timmar i snölandskapet. Lite halt kanske, men helt okej att gå längs kanten av vägen. Vid den gamla träbron sitter jag av - i vetskap om att bron kan vara hal. Sedan helt underbar, fantastisk galopp i den mjuka snön längs åkrarna. Jag berömmer henne entusiastiskt. Hennes öron viftar fram och tillbaka som tecken på att hon förstår. Och när jag betonar ordet "duktig", stannar hon, vänder huvudet mot mig och väntar på sin morotsbit. Precis som Foxy, fast i hennes fall är det leverbit som gäller.

Jag är helt förvissad om att min Ayla har känslor för sin kompis? Och hon känner givetvis att jag mår så mycket bättre idag än i tisdags. Mr H ligger förmodligen i dvala och jag och min omgivning är förskonade från hans stank.


Lycka är att ha fyra dagar framför sig då jag kommer att må allt bättre. Ikväll ska jag pröva en liten chokladbit.

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Godmorgon Kaj (och ni andra i hejaklacken.)

Det var jag som var "anonym" Kaj! Alltså i förra inlägget. Vill bara säga det.

Sen; klart Ayla känner många, glada och positiva känslor för dig! Tror att "rävmännen" kan spökat i henne lite sen gången innan när hon blev lite tveksam till att följa med dig förra gången. Och du ska veta att djur känner hur man mår! Har du sett på Foxy att hon (det är väl en hon??) kan lyssna sämre på dig dom dagarna då du mår dåligt?
Det gjorde våra boxrar i allafall...Dom visste exakt när jag el. maken hade en "värkdag" och då "behövde man inte lyssna" och kunde vara lite extra besvärlig. Träna lydnad en sådan dag kunde vi glömma...

Ja, vi har verkligen fått vinter här i värmland också. Min förkylning verkar inte bli bättre men jag tänkte tillbringa ett par dagar i lugn och ro och steka lite julköttbullar, göra någon mjuk pepparkaka och sitta på sofflocket och inte göra just någonting alls!

Ha en skön helg och hoppas dina fyra dagar fortsätter rulla på i en skön takt och att du får må bra.

Kram! // Titti

13.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Underbara vinterbilder. Så härligt med en naturligt vinterlurvih häst i snö. Kram1 Jag är I Tokholm och besöker min bror o familj. Ses! IngerM

13.12.08  
Blogger Inger F sa...

Hörddu Kaj och alla andra!

MrH är ju på tillbakagång eller hur! Klart att hästen märker det och visar sin lättnad och glädje.

Katter känner helt klart av när andra katter eller människor mår dåligt eller har ont. En katt på magen när man har mensvärk - det är "healing" det! Jag tror de känner det på lukten. Det gör hundar också mtp vilket sofistikerat luktsinne de har!

Vi människor har "civiliserat bort" våra biologiska dofter. Hörde om nån kul forskning i ämnet på radion häromdagen, men den får inte plats här...

Härligt att du är på G igen - för så är det ju. Du har passerat halvtid i behandlingen, och MrH är nu så förolämpad av dig och din hejaklack så nu är han på sin höjd bara en liten lort. Som Lejonhjärta sa.

Kram
Inger

13.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Katt på magen vid mensvärk - det skall jag prova. Låter mycket bättre än Ipren - i dubbel bemärkelse för spinneriet hjälper säkert till också :-)

Härliga bilder Karin! Det var ju kanonväder igår!

Vilka dagar rider du? Som gammal hästtjej har jag tänkt 5011 gånger när jag blåser förbi backen på väg hem att det skulle vara roligt att kika in i stallet eller hälsa på hästarna i hagen. Jag har alltid varit svag för fuxar...

Kram,
Lotta

14.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej Lotta!
Jag rider tisd + fred när jag inte har behandling och tisd + söndag när jag har behandling. Längre uppehåll då. M a o rider jag denna vecka tisdag och söndag om allt funkar som det ska. Har min behandling på onsdag. nr 9!! I regel tar jag mig till stallet vid 9-tiden.

14.12.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida