09 december 2008

Kan Mr H ha skrämt henne?

Om någon skulle ha råkat promenera förbi ranchen i förmiddags, hade vederbörande säkert stannat till och undrat över spektaklet i hagen.

En mogen kvinna iklädd praktiska stövlar klev ut i den leriga hagen. Med kursen beslutsamt ställd mot en rödbrun liten häst med vit bläs. Över axeln bar kvinnan en grimma och ett grimskaft. Hästen lyfte huvudet, observerade kvinnan och satte av i galopp till grannhagen. Dit grinden var öppen. Kvinnan klev surt efter och försökte göra en stor gir för att hindra hästen att ta sig till nästa hage. Dit grinden också var öppen. Efter giren, marcherade kvinnan med bestämda kliv mot hästen. I handen höll hon ett par morotsbitar.

Denna kvinna var jag.

"Klafs, klafs, klafs" - stövlarna nästan sög sig fast i geggan, när jag med illa behärskad ilska klev mot hästen.

När jag närmade mig, fällde Ayla (givetvis var det hon) öronen tillbaka, dansade runt och vände stjärten mot mig. Jag dansade runt till hästens framsida med en morot i högsta hugg.
- Lilla gumman, sa' jag. Känner du inte igen mig idag?

Nej, pållen ville uppenbart inte ha något med mig att göra. Så dansen tilltog. Ett steg åt vänster, ett steg åt höger, fram och tillbaka, en piruett och så om från början igen. De övriga hästarna i hagen såg lite förvånat på våra aktiviteter, men lade sig inte i. Men plötsligt lystrade alla sex hästarna till. Något rörde sig uppe i första hagen. I form av en praktikant. Som fyllde på vatten i ett badkar. Men hästarna trodde hon hade med sig mat. Och i samlad tropp galopperade de upp till första hagen. Naturligtvis i sällskap med Ayla.

Jag klafsade efter hästarna så snabbt mitt knäppa bröst och knäppa lungor tillät. Med målet att stänga in hästarna i första hagen, så Ayla skulle få mindre svängrum till sin dans. Efter ytterligare några piruetter gav hon upp. Och stod kvar när jag satte på henne grimman. Givetvis skällde jag på henne samtidigt som jag gav henne morötter, fylld av lycka över att jag vann. Denna gång.

Men eftersom hon varit så snäll de senaste veckorna och tycks ha lagt av sina tidigare fasoner i hagen, måste hon ha känt lukten av Mr H? Som inte kan lukta alltför gott nu i förruttningsfasen. Så jag försöker förstå henne samtidigt som jag hoppas att hon inte fick alltför mycket smak för dansen idag.

14 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Sicken madam! När får vi läsa om dig i veckotidningarna?
KRam,
Lotta K

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Jag vet inte. Ett bud var Allers, men de kanske har ångrat sig? Finns nog mer spännande att skriva om än Mr H? Fast fa'n tro't.

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej igen Karin,

Inte nog med att jag får kunskap om Mr H och förgiftning hät, jag lär mig om rävskabb också. Tack för info Titti!

Jag tänkte på dig igår kväll Karin, när jag gjorde Mozart-kugeln. Jag vet att jag i början av vår vänskap, vid just den här tiden på året, skrev till dig om hur man gör dem...

Hur många förgiftningar är kvar nu?

Kram från Gunnel

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Men Ayla då! Du ska vara din vän trogen.
Kanske var det med tanke på vad som hände sist ni var ute i skogen som gjorde att hon var tveksam om hon ville följa med dig denna gång?
Djur har ju korttidsminne (ungefär som jag! - hihi) och kopplar ihop saker och ting ganska bra. När dom vill...

Ja, Gunnel, som "gammal" kennelägare så vet jag lite om rävskabb. Det är sååå jobbigt om våra djur drabbas. Även räven lider oerhört av denna klåda och så tappar stackarn pälsen efter ett tag och blir sårig. Not so fun när vintern är i antågande dessutom. :(
På tal om rävar, så läste jag en artikel igår i AB el. X-pressen att på en ö utanför GBG ville dom skjuta av ALL räv för dom hade fått in en speciell mask som går på djurens hjärnor och även smittar hundar (andra djur med kanske?. Den masken finns bara i utlandet MEN den har nu kommit till även oss då några "smarthjärnor" smugglat in hundar illegalt.
Oj så långt detta blev då. ;)

Ja, berätta Kaj om du ska vara med i fler tidningar. Missade ju artikeln i lokalblaskan! *arrrg!*

Ha en fin nobeldag allihopa!

Kram från Titti

10.12.08  
Blogger Äla sa...

Hej,

Antar att den mask du menar är rävbandmasken.
Den går på lever och andra organ.
I Tyskland plockar de inteså gärna bär i skogen eftersom de ivärsta fall (inte så ofta)kan vara infekterade av ägg.

Smittade rävar har hittats i Danmark och nu befarar de att de ska ta sig över bron till Sverige.
Who knows?//EvaLena

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Ah, kvinnan som dansar med hästar ;)

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Kära Gunnel!
Kan du inte skicka hit ett par Kugeln? Mums det låter gott. Har tappat bort receptet. Men vet inte om jag orkar göra dem. Börjar bli så trött nu för tiden. :(
Fjärran från goda kugeln lurar ytterligare fem förgiftningar för Mr H. Den 17:e december, 2 januari, 16 januari, 30 januari och 13 februari. Sedan är det bara att hämta sig och se stubben ta form :)

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej Yvonne!
Som titeln på en bok. "Kvinnan som dansade med hästar". Inspirerande, men om Ayla vill dansa nu på fredag får jag hoppas på en stilla vals eller slow-fox. Men jag håller på att planera en strategi. Berättar på fredag om den lyckas.

I kväll ska vi ta en titt på nobelfestligheterna. I synnerhet pristagarna i ekonomi och litteratur

PS Det var på Kosteröarna en kille ville skjuta av rävarna - för att sedan plantera frisk räv. Läste om det i GT, som Bengt regelbundet tar hem.

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Tyvärr har även hjärtmask hittats hos en hund på Koster som dog av det. Något som finns på kontinenten. Misstänker att båtfolk tar med sina hundar illegalt på semestern utan vare sig rabiesvaccinering eller vaccinering mot dessa farliga parasiter som tyvärr även smittar människor. IngerM vid datorn med en varm hund på de kalla fötterna = skönt!

10.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Titti!

Gå in på www.vf.se så kan du läsa artikeln. Den ligger fortfarande kvar. Jag googlade vf mr hodginks och då kom artikeln upp överst.

Karin,
Det kommer nog skall du se! Ta det lugnt i snön nu, eller skall du och Ayla dansa med snöflingorna :-)

Kram,
Lotta K

11.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Tack Lotta! Nu har jag fått läsa artikeln jag missat. Trodde inte man kunde gå in hur som helst här på nätet.
Bra artikel, har du fått fler läsare efter den Kaj?

Ha en skön vinterdag allihop!

Titti

11.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Hej Titti!

Det är svårt att säga. Jag borde ha ett räkneverk, men fixar det inte själv. Säkert många som går in utan att skriva kommentarer. Men det kommer några "nya" kommentarer då och då.
Lovar varsko när/om Allers kommer ut med reportage.
PS Googlar man på Mr Hodgkin, ligger min blogg överst. Och om man nöjer sig med att googla på Mr H ligger jag 6:a.
Kramar

11.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Här kan man skaffa sig ett räkneverk:
http://www.easycounter.com/se/
Men fråga mig inte hur man gör, för det har jag glömt...
//IngerF

11.12.08  
Anonymous Anonym sa...

Mozart-kugeln i GG-version:

God nougat skärs i små kuber och rullas in i ett tunt lager mandemassa. Lätt fuktade fingrar rekommenderas. Låt torka någon timme på plåt, annars grynar chokladen

Doppa i smält mörk choklad, tryck på en pecannöt eller en valnöt eller en mandel. I år tog jag pecannötter, bra storlek. Låt stelna.

Ringla smala strimmor vit choklad över härligheten. Klart!

Sött, lite too much nästan :-) Men elegant! Kan serveras till kaffe som en liten läckerhet.

12.12.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida