11 november 2008

Mat är gott!

Operatoner
Sköna toner från Mozarts ”Trollflöjten” genljuder i vårt hem. Melodin är hämtad ur ”Nattens Drottning” med en något annorlunda tolkning av texten.

- Mat är äckligt, sjunger jag lätt falskt
- Mat är gott, sjunger Bengt som svar

Faktum är att min aptit minskar alltmer. Smaken reduceras och det jag trodde jag kunde äta är äckligt. 'Suck' när jag tänker på mild vegetarisk youghurt, ost, kantareller, sallad, apelsin och choklad. Fisksoppa går inte längre. Åtminstone inte den frystorkade pulverblandningen, som har en bismak. Men det finns mat som ändå fungerar.

- Kokta och wookade grönsaker
- Lagad mat; kött såväl som fisk
- Äggrätter
- Nyponsoppa, mer eller mindre utspädd
- Kardemummaskorpor
- Rostat bröd med smör
- Möjligen lagrad ost, smält i mikrovågsugnen
- Ananas
- Melon, men inte för mycket

Svältkur, Mr H
Jag tröstar mig med att om jag inte kan äta så mycket, så blir det desto värre för Mr H. Inte många rester i hans utmärglade mage. Om han överhuvudtaget får i sig något. Sjuk och darrig som han är.

Jag upprepar mitt slagord: - Död på dig, Mr H


Ny frisyr

Besöker min frissa på Idun för att göra mitt nya hår lite mer mitt-eget. Hon tunnar av, ger goda råd och uppmanar mig att i fortsättningen lämna scarfen hemma. Jag hör och lyder och får snart tillfälle att testa håret. Jag möter en arbetskamrat utanför apoteket. Hon stirrar på mig, ler spontant och utbrister.

- Vad snygg du är!

Så slår det mig att Josefins pojkvän Thomas kanske inte passar i mitt nyfriserade hår. Och jag som har lovat honom håret i present när Mr H är förpassad till evigheten. Vi får pröva när vi ses om ett par veckor. (Inte jag och Mr H förstås, utan jag och Thomas)

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Härligt med lite opera emellanåt! Det lugnar.
Självklart ska du inte mata Mr H!
Svält ihjäl honom! Förgifta honom! Gör vad du kan!
Hur mår du annars? Vad hittar du på under dagarna när dom är så här gråa och tråkiga som dom är nu?

Ha en skön tisdagkväll.

Kram Titti

11.11.08  
Blogger Stickorren sa...

Fick tag på länken till tidningsartikeln om dig idag. Det var en bra artikel!
Jag funderar på en sak, om nu maten inte smakar bra, kan du äta äcklig mat då utan att det gör något? :-)
Ha det bra.

11.11.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida