12 november 2008

En Ny Dag

Jäkla fight
Jag slogs med Mr H i natt. Han försökte sticka upp och tortera mitt underliv. Med sina infernaliska svärdstick. Kan ni se Mr H framför er med ett vässat svärd? Jag snurrade runt, sov i etapper, la’ mig på magen med en kudde under och suckade högt så Bengt skulle bli varse att jag hade ont. Men han sov lugnt och visade inga tecken till att han hörde mig. Kanske jag inte suckade tillräckligt högt?

Men idag mår jag bättre. Smärtan är så gott som borta. Tji fick du Mr H. Ännu ett-noll till mig.


Mer om mat

Jag sitter vid mitt skrivbord och ser ut genom fönstret. På nakna träd, grå himmel, ett stilla regn. Strilandet bildar små ringar på vattenpölarna, där enstaka ruttna löv ännu vittnar om forna lummiga dagar. Som gjort för en omslagsbild till Francoise Sagans ”Bonjour Tristesse”. Men jag trivs. Jag välkomnar inte någon jäkla ”tristesse”. Så skönt att sitta här klädd i min fleecetröja och fleecesockor och bara skriva. Till toner av Johnny Cash. Faktum är att jag skriver bättre när jag lyssnar på honom.

Så många bekymrar sig över min mathållning. Här är några av kommentarerna:
- Självklart ska du inte mata Mr H! Svält ihjäl honom! Förgifta honom! Gör vad du kan!
- Jag funderar på en sak, om nu maten inte smakar bra, kan du äta äcklig mat då utan att det gör något?

Nej, för tusan. Inte matar jag honom. Ju mindre jag äter, desto mindre får givetvis Mr H. Men förgifta honom. Ja, han blir ju förgiftad. Regelbundet. Var fjortonde dag. Även om han försöker sticka upp ibland. Och så detta med att äta äcklig mat. Visst kan jag äta äcklig mat, men det är så förbaskat äckligt, så jag gör det inte. Om ni förstår tankekullerbyttan.

Men idag kunde jag äta min youghurt igen. Tillsammans med müsli och farinsocker och ingefära. Ska försöka mig på en apelsin senare idag. Bengt är ute på jakt efter lagrad ost jag kan smälta till min kvällsmacka. Jag har upptäckt en jättegod dessert, som funkar. Lite vaniljglass av den gammaldags sorten tillsammans med min egen bigaråsylt och keso.

Till lunchen funderar jag på att göra morotsbiffar med kikärter. Jag tror stenhårt på att min kropp mår bättre av så nyttig mat som möjligt. Och om min kropp mår bättre, mår Mr H så mycket sämre.

Min egen onkolog
ska jag besöka i eftermiddag. Första gången vi träffas efter över två månader. Jag ser fram emot att höra resultatet av PET-röntgen i Uppsala. Så jag vet hur mycket som är kvar av benranglet Mr H. Och hur vi ska sätta in fortsatta anfall.

Mer om besöket senare . . .

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Djävla svärd!

Vad är det egentligen som gör så ont i underlivet? Det är svårt att begripa. Lymfkörtlar? Slemhinnor?

Mr H ska låta bli ditt underliv, en av livets centrala zoner.

Hjälper det att dansa mjukt? Lite magdansaktigt sådär? För att öka blodcirkulationen.

Mina tankar är grumliga men välmenande Karin :-)

Gunnel

12.11.08  
Anonymous Anonym sa...

Enligt mina doktorer så tar slemhinnorna stryk. Och östrogenproduktion påverkar. Lite olika för olika personer. Dessutom påverkas muskler. Om man som jag rider regelbundet + gympar + stretchar varje morgon så kan det blir värre. Frågan är vad man väljer. Och jag väljer givetvis aktivitet. Kära Gunnel, tror nog att magdans också förvärrar. Beror på vilken läggning man har - magdans eller rida - effekten kanske blir densamma.

12.11.08  
Blogger Inger F sa...

Man kan ju tycka att Bengt skulle vakna och bevaka sina intressen när Mr H ger sig på era privata regioner! *L*
/Inger F

12.11.08  
Blogger gretan sa...

Jag följer din kamp mot Mr H med största beundran.Han kan känna sig besegrad.Det finns inga karlar som rår på en stark kvinna.

12.11.08  
Anonymous Anonym sa...

Himla bra artikel i VF om dig. Jag är klart imponerad av din styrka.
Och bra skrivet i bloggen.
Kämpa på!
Hälsningar,
Titti på jobbet

13.11.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida