07 oktober 2008

Sista galoppen före behandling

En ny härlig höstdag i sadeln
Ayla sköter sig bra. Utom att hon oförskämt vänder ändan åt mig i hagen ett par gånger innan hon går med på att jag sätter på henne grimman. Utom att hon vägrar gå över träbron, så att jag är tvungen att sitta av och leda henne över. Men hem igen går hon lydigt över.

Hon galopperar fint och lugnt, med huvudet vackert nedböjt, över hagar och längs grusvägar. Vi gör en paus när jag upptäcker ett par rådjur i dimman. Lika bra vara försiktig.





.
Några av hästarna på Ulfsby Ranch;
Från vänster: favorit nr 2, Sam, Aegina och Domino i bakgrunden och så min favorit nr 1, Ayla.

I går ringde min (så skönt att skriva ”min”) gynekolog. Hon kommer att följa min väg längs cytostatikabanan. Detta med underlivet tror hon följer ett visst mönster.
- Slemhinnorna i livmodern kan påverkas av cystostatikan så att det tränger mot urinblåsan, säger hon.
Hon ber mig ringa igen om jag känner att jag behöver tala med henne.

Jag kan bara hoppas att Mr H också känner sig ordentligt trängd. Ska trösta mig med det när jag får ont efter nästa behandling. Runt dagen fem om det ska följa tidigare mönster.

Så här ser det ut – på ett ungefär – efter varje behandling:
Dag 1: Illamående; tar 4 tabletter Betapren (i stället för 6 tabletter)
Dag 2: Illamående – som avtar; tar 2 Betapren (i st f 4); 1 illamåendetablett

Dag 3: Illamående – avtar mer; tar 1 Betapren (i st f 2); 1 illamåendetablett
Dag 4: Något illamående – samtidigt börjar sömnproblem; tar 1 Neval
Dag 5: Underlivet börjar värka – sömnproblem; tar 1 Neval + 1 Panodil
Dag 6: Mer värk i underlivet – går på toa v.a.timme under natten; 1 Panodil
Dag 7: Fortsatt ont och toabesök; 1 Panodil
Dag 8: Värken börjar lätta något; avstår från tabletter på natten
Dag 9: Mår hyfsat och börjar sova igen.
Dag 10 – dag 13: Sover bra och har inte ont



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida