01 oktober 2008

Picc Line 4.9

Piccadilly Circus. Piccopiccolossima serenata …. Nej, jag ska hålla mig till ”picc line”.

Min doktor ringer och är jättenöjd. Hon har skyndat på behandlingen. Uppenbarligen är det bara kvinnor som jobbar med onkologpatienter.



Tänk om ...




Cytostatgänget
Jag kör till sjukhuset för att sätta in en kateter i armen. Den heter Picc line. Och genom den katetern ska man droppa giftet (förlåt, Bengt, det heter motgiftet) vid varje behandlingsomgång. Och redan den 8 september kör man igång. Med motgiftet.

Doktorn bedövar min högra högerarm och kör in nålen i en åder. Till nålen är en kateter fäst. Katetern för hon sedan in så att den klättrar upp mot en ”rondell” någonstans vid skuldran (är medveten om att min medicinska beskrivning är något inadekvat). Hon provkör med koksalt för att se om sikten är klar. Sedan skickas jag till lungröntgen för att kolla om katetern sitter rätt.

Så var det klart. Nu är jag försedd med min picc line, väl bandagerad på min överarm. Jag är med i cytostatikagänget, vi med picclines, alltid redo.

2 kommentarer:

Blogger Inger F sa...

Hej Karin,
jag följer din berättelse varje dag. Lärorikt för den som fortfarande är orörd av sjukdom och igenkänning för den som är eller har varit sjuk. Trevlig läsning trots orsaken! Men vem är mannen på bilden? Jag tycker det ser ut som en tramsikomisk figur i serien Svarte Orm - kan detta möjligen vara Dr House? Jag missar ju nästan alla teveserier... KRAM! Inger

1.10.08  
Blogger Äla sa...

Jag läser också med spänning varje dag.
Jag tänker också på dig Karin. Varje....varje dag.
Hur mår du idag?//Äla

1.10.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida