10 oktober 2008

Ett halvt glas vin

Vaknar klockan 5 och kan inte somna om. Men jag somnade strax efter kl 10 i går kväll, så jag får vara nöjd. Jag tar dag-2-dosen två Cortisontabletter ( i stället för ordinerade fyra) och dricker ett glas juice. Släpper sedan ut Foxy i trädgården för morgonkisset.

Ett litet tips för att somna bra: Ett halvt glas vin och en halv tablett Reliv. Känns lite säkrare än sömntabletter. En sköterska rådde mig att ta alla Betaprentabletter (cortisonet) på en gång tidigt på morgonen - så att det inte ska påverka insomningen för mycket.

Min man har valt att sova i eget rum de första nätterna efter behandling. Han har tröttnat på mina krumbukter i sängen. Jag möter honom när han är på väg till toa. Lilla Foxy har redan varit inne hos honom och sagt godmorgon.
- Dags att gå upp nu, säger jag hurtigt. Så här dags brukar jag gå till jobbet.
Han ids inte svara utan skyndar in i gästrummet och stänger dörren för att gardera sig mot pigga vovvar och fruar.

Och så lite mer om tabletter
Jag har fått Primperan 10 mg mot illamående. Men min vana trogen läser jag i FASS (vilket Doktor N inte tyckte jag skulle göra?). Medlet används för behandling av nedsatt mobilitet i mag-tarmkanalen samt mot illamående och kräkningar, vilket hämmas genom medlets effekt på hjärnan. Det är väl helt okej. Men det låter ju inte så bra att medlet innehåller metoklopramidhydroklorid, laktosmonohydrat 76 mg, mikrokristallin cellulosa, majsstärkelse, kolloidal vattenfri kiseldioxid och magnesiumstearat.

Vanliga biverkningar: Dåsighet, allergiska reaktioner inklusive anafylaktisk chock, kraftlöshet, diarré, menstruationsstörningar, mjölkflöde ur brösten även utan amning, förstoring av bröstkörtlarna hos män. Extrapyramidala reaktioner som t ex. onormala muskelspänningar (dystoni), rörelsesvårigheter (dyskinesi), oförmåga att sitta stilla (akatisi), onormala rörelser av huvud och hals (Parkinsons syndrom) kan förekomma speciellt hos barn och ungdomar, men försvinner då man avslutar behandlingen.
Mindre vanliga: Depression, ofrivilliga muskelryckningar (tardiv dyskinesi) vid eller efter långtidsbehandling speciellt hos äldre, muntorrhet, hudutslag.

OBS! Primperan kan påverka förmågan att framföra fordon!

Att välja mellan pest och kolera: Cortison eller Primperan – det är frågan. Möjligen en halv tablett Primperan om jag mår jätteilla. Men tror nog att jag står ut med att må lite illa. Det finns ju apelsiner och thé med honung. Och så kan man aktivera sig så tänker man inte så mycket på det. Skriva, gå ut med hunden, jobba i trädgården, fundera på ommöblering...något som gör min man livrädd...

Det är ju Mr H som ska plågas och upplösas - men inte på bekostnad av vitala kroppsfunktioner. Men lite förståndig måste man vara. Alltför lite Cortison kan ge farliga biverkningar i form av lunginflammation. Jag minns sjuksköterskans varningsord:
- Cortisonet ger skydd mot infektioner.

Nya onkologiska avdelningen

Och när jag läser VF idag har jag bestämt mig för att lunginflammation eller feber vill jag absolut inte ha. Och riskera att hamna på den nya ihopslagna avdelning sju, där vi botbara cancerpatienter ska dela avdelning med icke botbara. Det finns säkert jättemånga bra fördelar för sjukhuset med den nya avdelningen; medicinska, ekonomiska, kunskapsmässiga. Men faktum kvarstår. Om man som jag har en positiv prognos känns det inte särskilt trevligt att vara förlagd på en avdelning som kommer att bli känd som vårdavdelning av patienter i palliativ vård (icke botbar cancer).
Även om Mr H säkert skulle uppskatta det. Jag hör hans hånfulla skratt vibrera inom mig. Vänta du bara - om tio dagar får du en ny dos. Skrattar bäst som skrattar sist.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida