26 september 2008

En Bra Prognos! 24.7

- Du har Hodgkins sjukdom,

säger doktor nr 1, som nu är tillbaka från sin semester.
- Ja, jag vet, säger jag. Jag har läst om det på internet. Nu kan till och med 70-åringar botas.

Vi ler tillsammans, doktorn och jag. Han är en av de få doktorer jag har lärt mig lita på. Jag får klart för mig att mina drabbade lymfkörtlar befinner sig i thoraxregionen (bröstregionen) och mellan lungspetsarna.

- Det är bra att det är så begränsat, fortsätter doktorn. Men jag vill vara helt säker. Vi ska ta ett vävnadsprov. Du får en akuttid på operation nästa vecka. Det passar ju bra att ta provet i den knölen du har.
Nu ska du få din jävel, tänker jag. Skär i honom bara.
-Ta så mycket som möjligt av knölen, säger jag. Ha, nu kan du ta dig i häcken, Mr Hodgkin!

Innan jag går, ser doktorn allvarligt på mig och säger.
- Det är en bra prognos på Hodgkin. Det hade varit värre om din sjukdom hade varit en följd av din bröstcancer. Du kommer att få behandling.
- Vaddå för behandling?
- Strålning eller cytostatika.

När jag sitter i bilen får jag en löjlig gråtattack och ringer till mina bästa vänner. Se’n känns det bra igen. Och jag känner mig som en hjältinna, färdig att gå i strid med Mr Jekyll/alias Mr Hodgkin. Kom igen, bara!

2 kommentarer:

Blogger Inger F sa...

Om du behöver någon att bara gråta ut hos, kan du kontakta mig! Vi kan gråta ut tillsammans, av olika orsaker. Ibland behöver man få vara ledsen utan att behöva argumentera med talade ord...
Kram
IngerF

26.9.08  
Blogger Inger F sa...

Förresten, Karin... mtp vad du skriver om din kvacksalvare... du vet väl var jag jobbar nuförtiden?

http://www.liv.se/Patientinformation/Synpunkter--och-klagomal/Patient--och-medborgarservice/

Ser fram emot att höra av dig!
Kram!!!
Inger

26.9.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida