29 september 2008

Uppsala Akademiska Sjukhus 28.8

Var är nukleära avdelningen?

Jag traskar förbi byggnad efter byggnad. Och letar efter nummer 78 - tror jag det var? Nukleära avdelningen. Först när jag passerat så gott som hela sjukhusområdet upptäcker jag den. Och mycket riktigt. Det står faktiskt nukleära avdelningen. Jag ser stridsspetsarna framför mig. Riktade mot Mr Hodgkin.

”No big deal!” En spruta i armen för att fylla mina ådror (min ådra?) med kontrastvätska. Inga litrar med vatten här inte. Och sedan vänta en timme i eget rum innan jag kommer in i själva PET-rummet. Här följer samma procedur som vid datortomografin. Utom att det tar så mycket längre tid. De frågar faktiskt om jag har metall i bh:n, så jag slipper plocka av mig min metallösa bh i onödan. Jag tar mig en åktur i PET-apparaten. Fram- och tillbaka. Fram- och tillbaka. Starkt ljus – skugga. Om och om igen...



Det du – Mr Hodgkin,
din plats i solen!

1 kommentarer:

Blogger Äla sa...

Hej Karin,
Det är skönt att stidsviljan och ditt "jäklar anamma" är på topp. Det är också en bra text du har börjat på.
Jag vill bara läsa mer. Du skriver bra om ett angeläget ämne.

För mig som är anhörig (till min tumöropererade syster) känns det som ett ahha... Hon har åkt lite berg-och-dalbana de sista veckorna. Jag som syster har stor nytta av det du skriver. Tack.

29.9.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida