27 september 2008

Onkologen nästa! 12.8

Jag vaknar upp

efter vävnadsprovet den 6 augusti.
Där fick du, nu har de börjat skära i dig, Mr Hodgkin!

- Jag har skickat remissen till en onkolog, säger doktorn när han ringer. Jag vill vara kvar hos honom. Inte hamna hos en ny doktor. Som är en onkolog. Inte hematolog, ”blodläkare” som min doktor först trodde. Hematolog låter lite trevligare – inte så farligt.

Jag letar efter telefonnumret på onkologmottagningen. Som inte finns på landstingets hemsida. Vad fa’n! Jag ringer till webredaktören och frågar varför de inte har med ett så viktigt telefonnummer? Han ber om ursäkt och tackar för samtalet. Ett par minuter senare är numret med. Och jag ringer.
- Ja, vi har fått remissen och har en remissomgång om ett par dagar.

Jag ringer efter ett par dagar. Och får besked om min nya doktor. Jag går in på internet och kollar vilket betyg hon har fått av patienterna. Ja, man kan faktiskt göra det. Synd att man inte kan kolla vilket betyg Mr Hodgkin har fått.

Ett par dagar senare ringer onkologmottagningen. Jag ska till Uppsala på en PET- undersökning.
- Vad är det?
- Ja, jag vet inte riktigt. Något på en nukleär avdelning.

I min ordbok betyder nukleär kärnvapen. Som jag kämpade emot under mitt engagemang i fredsrörelsen en gång i tiden. Min vana trogen går jag in på internet och får veta att PET-undersökning är en mer avancerad form av datortomografi, en mycket dyr undersökning. Skönt att de vill kosta på mig det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida