29 december 2008

Mr H, julkrock och nya aktivitetsplaner

Mr H gör sig påmind - i all blygsamhet
Vädret har blivit allt kallare. Något som tyvärr gör Mr H påmind. Eller snarare vad han har ställt till med. När jag promenerar i det kyliga vädret kan jag få svårt att andas, blir snabbt trött och näsdroppandet får ökad fart. Det kyliga vädret tvingar mig dessutom att bära mössa. Och att sätta en mössa ovanpå min nya frisyr kan medföra problem. Hela huvudgarnityret kan lätt lyfta på sig så att hår plus mössa bildar ett torn ovanför huvudet. Om jag inte aktar mig. Så mina promenader innebär att jag varannan minut tar av mig handskarna och drar i hårtestarna i nacken. Och så ett ryck i polisongerna. Så att frisyren rättar till sig. Trots att jag gillar att promenera med Foxy, drar jag mig för krånglet. Det blir Bengt som chevalereskt tar huvudansvaret för Foxy-promenader. Så mycket lättare att rida. Med hjälm har jag inte samma problem.

Men det måste ha varit Mr H som jävlades när jag var på sjukhuset i förra veckan. Jag var tvungen att bromsa in bilen när framförvarande bilist stannade intill parkeringsautomaten vid sjukhusets centrala parkering. Alltid lika irriterande när bilisterna ska betala innan de parkerar så att en lång kö bildas bakom dem. Bilisten framför mig tyckte hon behövde komma närmare automaten. Så hon backade. Rakt på mig. Jag tutade och försökte snabbt lägga in backen. Men hann inte. Det hördes ett kraschande. Sedan var det tyst. En chockad tystnad. Ingen av oss rörde sig eller lämnade våra bilar. Tills hon tog första steget och försiktigt öppnade sin bildörr och nervöst tittade på mig och min bil.
- Det var mitt fel, erkände hon ärligt.

Fast egentligen var det Mr H’s dåliga inflytande (eller kanske ande) som hade flygit över och parkerat hos den ångerfulla föraren.

Julaktiviteter
Juldagarna har lunkat på. Alltför snabbt. De har inte endast bestått av kärt besök av dotter med sambo, god mat, julklappar, julstämning, hundpromenader, hund- och kattkonflikter och bilkrockar. Vi har firat min dotters födelsedag med en rysligt söt och geggig tårta bestående av maränger, choklad, grädde, vaniljkräm och banan. Efter min dotters beställning. Som inte varierat under de senaste åren. Som förrätt åt vi en jättegod paj med grönkål, rödlök, olika ostsorter och valnötter. Kan varmt rekommenderas.

Bengt rider närmast kameran på araben Domino.

Bengt och jag var ute på en lång och skön ridtur tillsammans med ett gäng ryttare av blandade åldrar och pållar av blandade åldrar och färger från Ulfsby ranch. I solsken, frostig terräng och lagom temperatur på ett par minusgrader. En höjdpunkt på julen.

Aktivitetsplan för livet
Nu närmar sig det nya året med stormsteg. Ett år som ska kännetecknas av friskhet och nya djärva planer – långt från piccolissima och Mr Hodgkin. Långt från sjukhus och vita rockar. Långt från mediciner och droppflaskor. Jag har redan börjat lägga överbliven medicin i en apotekspåse. Som till exempel sömntabletter som jag aldrig tänker använda. Men jag aktar mig för att planera mitt nya år i detalj. Jag har nyligen läst i lokalpressen att det finns personer som till och med gör aktivitetsplaner för julen. Och börjar planera redan i juni. Då måste man vara säker på att livet inte gör obehagliga kullerbyttor. Så planerna förändras.

Jag vill bara leva och då behövs inte någon aktivitetsplan. Livet går vidare ändå. Utan planer. Med ett litet undantag. En resa till solen och min son i Malaysia.

2 kommentarer:

Blogger Inger F sa...

Men nu måste vi väl ändå kavla upp ärmarna och klå den jäveln lite extra? Ger han sig på andra, oskyldiga, när han inte rår på dig! Vilken feg usling. Men det visste vi ju redan. Men se där bet han i plåt, eller hur.

En sjal eller sjalett/huckle om håret istället för mössa - skulle inte det fungera?

Aktivitetsplan - nej tack!
Livsändamål - ja tack!

29.12.08  
Blogger Äla sa...

Vilken underbar sysselsättning under julhelgen - att rida på fina vintervägar! Jag har gjort det samma men är inte lika van som dig. Det känns i mage och ben idag.

Klok tanke om livet. Jag blir mer och mer övertygad om att man kan planera lite lagom...bara man inte glömmer bort att leva.

Du är en mästare på att ta vara på livet på alla sätt. Tack för att du inspirerar mig.//Äla

29.12.08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida